Asociácia volejbalových rozhodcov, Slovensko

Danica Viktoríni-Lisá na Svetovej Grand Prix v Taliansku

6. august 2013

Slovenský rozhodca sa konečne dostal aj do FIVB Grand Prix – Danica Viktoríni-Lisá bola delegovaná Svetovou volejbalovou federáciou na prvý z troch turnajov skupiny E - 2.-4.8.2013 v Montichiari, Taliansko. Tu je niekoľko informácií a postrehov z jej pobytu.

Utorok, 30.7.2013: -3 deň: koniec dobrý, všetko dobré ...alebo o „infarktových“ odchodoch

Naplánovaný let z Viedne smer Rím, potom smer Verona, akurát... dostať sa do tej Viedne. Zakúpený lístok na autobus Slovak Lines Bratislava-Viedeň letisko, nástup, ako už veľa krát predtým, na zastávke Einsteinova o 09:05, akurát... autobusu nikde. Prešiel aj Blaguss, aj Postbuss rakúsky, ale toho zo Slovak Lines nikde. No nič, lístok mám, je tam telefón, dokonca dva, tak volám. Nič. Vyzváňa, vyzváňa... nikto nezdvíha – pevná linka, ani hotline. Už je 09:30 a už sa mi to dosť nepáči. Mala som síce časovú rezervu na letisku, ale... no nič,  volám si súkromný odvoz autom, ostatné vyriešim neskôr. Dovolám sa nakoniec aj na Nivy, dozviem sa, že veď autobus išiel normálne v časovom pláne. Akurát až neskôr som sa dozvedela, že „prezlečený“ za viedenský Postbuss bez nejakej tabuľky SLOVAK LINES vpredu alebo na boku. No ako má človek vedieť, že akurát dnes majú busy zo SLOVAK LINES maškarný bál?

Síce veľmi nahnevaná ale úspešne vystupujem na Viedenskom letisku, načas, všetky kontroly absolvované, síce trochu v strese a zrýchlene, ale úspešne – konečne sedím v lietadle.

V Ríme mám pekných 5 hodín na obhliadku letiska, do mesta sa to až tak neoplatí, obzvlášť keď, vzhľadom na moje predchádzajúce skúsenosti, kvalifikácia na FIVB World Grand Prix v Cagliari – Alitalia zvykne meniť gate a potom môže človek aj nestihnúť lietadlo v rámci Talianska. Tentokrát bezo zmeny, odlet do Verony načas a z pôvodnej gate. A som vo Verone... super, odtiaľ už iba autom cca hodinku (horúco okolo 33ᵒ C) do malého mestečka Montichiari. Hotel – Garda Hotel – na primeranej úrovni, aj keď som si musela vyžiadať do izby aspoň stoličku/kreslo, lebo s tým tu nejako nepočítali, i keď na chodbách je sedení dosť. Ešte spomeniem, že v hoteli sme ubytovní všetci pekne pokope, oficiáli, družstvá aj organizátori. Akurát veľká škoda, že hotel nemá bazén – zišiel by sa veľmi, preveľmi.

V hoteli sa už stretávam aj s ostatnými rozhodcami a delegátmi, ktorí prišli skôr:

Ms. Ziling Wang z Číny

Mr. Jacek Hojka z Poľska (nedávno mal Jacek 55. narodeniny, takže tento rok končí na medzinárodnom poli)

Mr. Daouda Pare z Kamerunu (mimochodom, nedávno sa vrátil z MS chlapcov do 19r v Mexiku, kde bol spolu s Igorom Porvazníkom)

Mr.Daniele Rapisarda z Talianska, ako rezervný rozhodca

Mrs. Howyda Mondy z Egypta, Technický delegát FIVB

Mr. Guy Bradbury z Kanady, Rozhodcovský delegát FIVB (mimochodom, tiež tuším priamo z Mexika, kde sa stretol aj s Igorom... svet je malý)

A dnes už iba večera a debaty – a unavení do postele – aj keď tu nie je časový posun žiadny, teplo a únava z celodenného cestovania nepustí. Dobrú noc.

Streda, 31.7.2013: -2 deň: meeting a nákupy

Prvý rozhodcovský míting. Guy Bradbury rozprával veľa o FIVB, o nových smeroch, o úsilí, o cieľoch nového prezidenta Dr. Aryho Graca dostať volejbal na úroveň medzi „druhé“ najvýznamnejšie športy v rámci celého sveta a jeho rozvoj. Momentálne je evidovaných v FIVB 1200 rozhodcov, takže aké je to privilégium byť súčasťou výberu cca 75-tich rozhodcov, podieľajúcich sa na tohtoročnom ročníku World Grand Prix (15 turnajov po piatich rozhodcoch, vrátane rezervy z domácej krajiny, +1 finále šiestich najlepších tímov  28.8.-1.9.2013 v Japonskom Sapporo). Veľa teórie, aj z psychologického pohľadu, príprava rozhodcov, na tejto úrovni sú základné materiály (pravidlá, casebook, guidelines and instruction, video na FIVB stránke, sport regulations) samozrejmosťou, tu sa bavíme o vyššej úrovni prípravy, mentálnej, aj fyzickej. Potreba každodenného tréningu – no dosť teórie. Potom sme rozprávali aj my, o svojej rozhodcovskej kariére, skúsenosti, míľniky... Aktuálne Guya zaujímali aj skúsenosti z testovania v našej Európskej lige tohto leta: sety do 21 bodov, 10 sekundové intervaly medzi hrami, jeden technický time-out a názory zúčastnených účastníkov.

Ďalší program sme mali voľno, okrem obeda až do 21:00, kedy sme už boli v hale na referee clinic. Príprava podávačov, utieračov, testovací zápas, koniec o 23:30. Potom sme sa presunuli na večeru do reštaurácie. Hmm... turnajový život: večere neskoro v noci.

A aby som nezabudla, mali sme záujem o výlet do okolia, prípadne si pozrieť Montichiari, aj keď pravdu povediac, je to naozaj veľmi malé mestečko, tak sme sa nakoniec – na radu usporiadateľov, keďže bolo veľmi horúco, hádam asi ako aj u nás, stále cez 33ᵒ C – dostali do klimatizovaného nákupného centra mimo mestečka, kde nám bolo veľmi fajn.

Štvrtok, 1.8.2013: -1 deň: meeting a výlet k Lago di Garda

Míting. Rozoberali sme včerajší clinic v hale, používať budeme protokol B (FIVB), 32 minútový, s dvoma nástupmi družstiev, rozhodcov aj vlajok, nejaké analýzy a teória. Prebrali sme si aj Challenge System, tu na turnaji síce bude, ale iba ako testovacia pomôcka pre talianskych organizátorov, ktorí požiadali FIVB o jeho testovanie, čiže na turnajové účely nebude možné Challenge System použiť, možno aj trochu škoda, trochu som mala obavy (bez skúsenosti s Challenge doteraz), ale viac som sa tešila, že budem mať novú skúsenosť, ale nakoniec ani nie. Snáď nabudúce.

Ešte sme dostali informáciu, že každý zápas bude snímaný televíziou, a iba niektoré (talianske zápasy) vysielané naživo, ostatné zo záznamu. Takže z tohto dôvodu máme posunuté všetky začiatky zápasov o 10 minút.

Potom sme si napísali nevyhnutný test z pravidiel, 20 škrtacích otázok aj so situáciami, 2/3 dopisovacie, skoro ako u nás.

RD nám potom každému rozhodcovi zadal tému na zajtrajší míting na jednoduchý rozbor z pravidiel a ostatných dokumentov, moja téma bola: R1 + R2 cooperation (spolupráca prvého a druhého rozhodcu)

Následne obed a po obednom odpočinku (veľmi dôležitá súčasť prípravy na turnaji) sme vyrazili na výlet k jazeru Lago di Garda, takému „talianskemu vnútrozemskému moru“, ktoré je skutočne neďaleko, cca 15-20 km od Montichiari. Montichiari je asi 50 km od mesta Verona, ktoré má veru bohatú históriu, ale vzhľadom na voľný čas, vzdialenosť, dopravu na diaľnici a teploty vonku sme sa rozhodli neísť do Verony. Obvod jazera je cca 120-140 km, čiže je naozaj rozsiahle a veľmi pekné. Samozrejme, využívané turistami a letnými hosťami, veľa hotelov, penziónov, reštaurácii, parkov...  Spravili sme si vychádzku okolo (nie okolo celého jazera, to by nám pešo trvalo dosť dlho), videli sme časť – mestečko Lazise a hrad s pôvodným opevnením, prešli sme sa mestečkom, dali si obed a výbornú taliansku zmrzlinu a bol čas na odchod do hotela.

Piatok, 2.8.2013: +1 deň: prvý hrací deň (deň 0 sa nekoná)

Míting. Prešli sme si všetky zadané témy, okrem mojej boli:

• úloha kapitána v hre,
  • lopta v priestore preletu,
  • procedúra Judge Conference (rozhodcovská konferencia).

Vrátili sme sa k situáciám, o ktorých sme debatovali v predošlých dňoch, náš rezervný rozhodca z Talianska (Daniele Rapisarda) je veľmi zhovorčivý, rozhľadený a má veľa skúseností rôzneho druhu z talianskych líg aj zo zahraničných zápasov, takže sa vždy nájde nejaká jeho otázka alebo príklad. Prešli sme nejaké technické veci k zápasom, napríklad, že FIVB preferuje rozhodcovské karty umiestňovať na kolík a nie ich mať v malom formáte vo vrecku, a konečne sme sa dostali aj k delegáciám. Na dnešný deň sú nasledovné:

• 17:30 GER–KAZ 3–1 (-23, 23, 19, 17) za 1:44 h. 1R: Jacek Hojka (POL), 2R: Daouda Pare (CMR)
    Dobrý zápas, asi všetky budú na vysokej úrovni, protesty žiadne, karty žiadne, nič extra, všetko v norme.
  • 20:30 ITA–ARG 3–0 (21, 20, 17) za 1:16 h. 1R: Ziling Wang (CHN), 2R: Danica Viktorini-Lisa (SVK)
    Zápas fajn, veľmi slušná úroveň, bez extrémností, veľa ľudí, hala má kapacitu 4500 miest, bolo 2000 ľudí.

Hodnotenie: obe hodnotené VG (very good), pripomienky boli, vždy sú, ale nič významne zásadné, takže fajn. Pri každom zápase bude automaticky alkohol test, všetci rozhodcovia, vrátane čiarových rozhodcov. A to už 45 minút pred zápasom (taliansky doktor meškal pri prvom zápase), takže pri 32 minútovom protokole +2 min pre oficiálne foto družstiev je to dosť na knap. Ale všetko bolo ok.

V hale je síce „klimatizácia“, ale teplota je tam vnútri okolo 32ᵒ C, takže v našich uniformách krásna sauna.

Následne presun na večeru a veselé debaty, tentokrát sme riešili hustotu a počet obyvateľov v najpočetnejších krajinách typu Čína, India a tak. Cestou domov sme znovu dostali zadania na prípravu prezentácie na rannom mítingu.

Sobota, 3.8.2013: +2 deň: druhý hrací deň

Míting. Technické komentáre k časovému posunu alkohol-testu na čas 1:15 pred zápasom, hádam stihne aj doktor, každý deň máme kompletne novú skupinu mládeže ako podávačov, utieračov a iných –čov, takže vždy pred hracím poobedím idú Guy aj Daniele do haly spraviť (pre istotu) opakovanú generálku pre nových –čov, aby protokol šlapal bez problémov, i keď sa všetci zúčastnili clinic v stredu. A sú šikovní, protokol šlape bez problémov. Aj sa veľmi veľa utiera podlaha, lebo je tak teplo. Čo už s tým... Potom sme sa vrátili k zadaniam zo včera, boli nasledovné:

• utierači podlahy,
  • pozícia 2R počas time-outov, technických time-outov (FIVB preferuje státie blízko pri stĺpe, v smere k zapisovateľom),
  • možnosti chybnej hry s loptou na vrchu siete (presahy, predné/zadné hráčky, ...),
  • lopta v priestore preletu.

Guy znovu zovšeobecnil komentáre zo zápasov pre všetkých, rozviedol niektoré situácie, znovu pripomenul nevyhnutnosť fyzickej (jedlo, pitie, oddych) aj mentálnej prípravy na zápasy, a spomenul aj „pikošku“ ohľadne prezidenta FIVB Dr. Aryho Gracu:  pri zoznamovaní resp. predstavovaní sa ho niekto spýtal, že čoho je prezidentom, odpovedal, že: volejbalu. A dotyčný sa opýtal, že kto je prezidentom plážového volejbalu. Ary Graca odpovedal, že on. Nato sa dotyčný veľmi čudoval, že ako je to možné, veď ide o úplne rozdielne športy. Takže možno aj tu je pôvod myšlienky približovania pravidiel a ostatného, čo sa týka plážového a halového volejbalu. Kto vie, na čo sa ešte môžeme tešiť.

Až sme sa dostali k delegáciám na dnešné zápasy. Takže boli takéto:

ARG–GER 3-2 (23, -13, -18, 21, 12) 2:00 h 1R: Danica Viktorini-Lisa (SVK), 2R: Jacek Hojka (POL)

No, prekvapivý výsledok, zápas veľmi dlhý, 2:00 bol čistý hrací čas, nejaké napomenutia sa našli, karty použité neboli, mala som po zápase dobrý pocit, aj s vedomím určitých výhrad, tréneri aj kapitánky spokojní, Nemecko bolo prekvapené samým sebou, čakalo sa ľahké víťazstvo Nemecka 3-0... ale lopta je guľatá.

Hodnotenie: obaja VG, zápas bol považovaný za ťažký, mali sme situáciu, keď som dala novú loptu, lebo sme žiadny rozhodca nevedeli / nevideli kto bol v anténe, ktorá objektívne bola, divné, na opačnej strane, takže body dolu išli, pripomienky zo strany RD ku mne boli, pochopila som, že radšej nechať hráčky hrať, ako do toho miešať čistotu hry a v určitých prípadoch nepískať (zopár ťahákov, očividných aj nejaké zo dve technické lopty na prstoch), pár slov k úsiliu, snaha o pomoc resp. posun rozhodcu ďalej, takže všetko ocenené a akceptované.

KAZ–ITA 0-3 (-26,-17,-13) 1:14 h, 1R: Daouda Pare (CMR), 2R: Ziling Wang (CHN)

Akurát prvý set bol veľkou ťahanicou, družstvo Kazachstanu je veľmi vyspelé a hravé, a očividne nezodpovedá ich doterajší výsledok – 0 bodov – skutočnej sile družstva, uvidíme, ako si zajtra poradia s ARG. Znovu – bez kariet, bez pískania technických lôpt (nie, že by neboli, ale neboli hodnotené, že ich treba pískať očividne, ja mám asi aj trochu „európske“ prísnejšie cítenie, takže viaceré z nich by som určite pískla), hodnotenie mali obaja VG, s vysokými bodovými hodnotami. Bez kariet.

Po zápase znovu – obligátne – večera v našej zvyčajnej „volejbalovej“ reštaurácii – pizzerii, kde sa vždy po zápasoch všetci – hlavne oficiáli a organizátori, vrátane predstaviteľov FIPAV (Talianskej volejbalovej federácie) – stretneme vo veľmi milej a príjemnej atmosfére (asi to bude aj tým, že Taliansko zatiaľ vyhráva svoje stretnutia 3-0).

Nedeľa, 4.8.2013: +3 deň: tretí hrací deň

Míting. Včera sme už žiadne zadania nedostali, takže dnešný míting bol oveľa stručnejší a rýchlejší, ako zvyčajne. Mali sme aj hosťa – technickú delegátku pani Howydu Mondy z Egypta – veľmi zlatú, prísnu, ale milú pani, s ktorou sme si tak trochu padli do oka a zhodli sa. Poďakovala nám za našu prácu, ktorú hodnotila veľmi vysoko z hľadiska hernej úrovne aj kvality rozhodovania, aj za milú a pohodovú a skutočne priateľskú atmosféru a vzájomné pocity. Bolo to veľmi milé a príjemné počuť. Aj Guy poďakoval a zhodnotil naše účinkovanie, je spokojný a očakáva, že aj dnešný deň prebehne bez problémov a na vysokej úrovni, ako tie doterajšie.

Nominácie na dnešné zápasy:

KAZ–ARG 1R: Ziling Wang CHN, 2R: Daouda Pare (CMR)

Zápas sa práve hrá, ja dokončujem report v hoteli a o pol hodinku odchádzame do haly aj my.

ITA–GER 1R: Jacek Hojka POL, 2R: Danica Viktoríni-Lisá (SVK)

A naša stála a best-of-the-best rezerva Daniele Rapisarda ITA... na všetky zápasy, bez ohľadu na to, či hrá aj Taliansko, alebo nie.

Takže držte palce, pokračovanie reportu po TV zápase ITA–GER.

Pozdravujem na Slovensko...

Pondelok, 05.08.2013: +4 deň: odchádzame

A už je po zápasoch. Turnaj skončil, sedím na letisku v Ríme, let do Viedne až o štvrtej, takže akurát tak dosť času na ukončenie reportov.

Včerajšie zápasy mali nasledovné výsledky:

KAZ–ARG 1R: Ziling Wang CHN, 2R: Daouda Pare CMR:  3-2 (-15,15,-23,20,9) za 1:53 h

Znovu 5-seťák, argentínčanky sa rozbehli, a bez ohľadu na citeľnú výškovú prevahu kazašiek ich poslali na ďalší turnaj do Poľska bez bodu... tak trochu prekvapivý výsledok, pre niekoho možno ani nie, ale myslim, že kazašky jednoznačne sklamali na tomto turnaji. Ešte majú pred sebou ďalšie dva turnaje, jeden z nich doma, tak možno sa pochlapia a čo-to ešte vyhrajú. Aj keď doma potom majú tak trochu skupinu smrti (BRA, CUB, NED, KAZ). Totiž, skupiny sa menia, každý týždeň je iná turnajová zostava v určitom kľúči, stanovenom FIVB.

Zápas som nevidela, ostali sme s Jacekom Hojkom v hoteli, trochu oddychu od tepla a hluku neuškodí.

ITA–GER 1R: Jacek Hojka POL, 2R: Danica Viktoríni-Lisá SVK: 3-1 (23,20,-24,20) za 1:54 h

Tak tento zápas som veru videla osobne – a dosť z blízka. Zápas skončil víťazstvom talianiek 3-1, aj keď chvíľami si zaslúžili nemky vyhrať viac, ako iba jeden set. Celý svet bol ale asi proti nim... bol to aj veľmi prestížny súboj dvoch talianskych trénerov na oboch stranách, aj so svojimi spolupracovníkmi, takže o zábavu sme mali postarané. Bol to dosť ťažký zápas, takto bol hodnotený aj delegátom Guyom, boli tam okolo-anténkové situácie, ktoré sme videli a pískali bez pochybností a komentárov, ja som pískala akurát zopár sietí a prienik pod sieťou, resp. zavadzanie súperovi, talianskym hviezdam, za čo som si vyslúžila jednak vždy od publika neuveriteľný hluk a protesty divákov a jednak od delegáta pochvalu za „excellent“ výkon, čo neuveriteľne potešilo. Chvíľu po tom prieniku pod sieťou odpískanom talianskej hviezde 18, bola telom na strane súpera aj nemecká hráčka, ale nohy udržala na svojej strane a v okruhu 1,5 až 2 metre okolo nej nebolo nikoho, čiže nikomu nezavadzala. Takže som to samozrejme neodpískala a viete si predstaviť tie reakcie divákov, decibelov až-až. Mimochodom, v tom prvom prípade si talianka vyslúžila aj ŽK, čo samozrejme neostalo bez reakcií publika, ale dokonca aj zapisovateľov (na turnaji sa robil elektronický zápis aj papierový rezervný zápis), ktorí mali v tomto momente svoju prvú kartu na turnaji a bez zaváhania pridali aj bod navrch. Takže sme si spravili rýchlokurz nových trestov a všetko bolo ok. Jacek trestal ŽK ešte raz neskôr, keď taliansky tréner nemeckého družstva prišiel ku mne v situácii, keď som avizovala dosť jasný teč talianok a odpískané bolo podanie v prospech talianska a dotyčný tréner iba chcel pravdepodobne požiadať, aby som šla za prvým rozhodcom so signalizáciou teču. Dá sa povedať, že sa mu tá ŽK nepáčila, ale čo už, je talian a myslím, že mu situácia na ihrisku a okolo neho začala byť dosť jasná. Potom sa už talianky dostali do malého trháku asi dvoj-bodového, a to sa im podarilo udržať, resp. zvýšiť až k víťazstvu.

Hodnotenia – slovné – po zápase sme obaja dostali veľmi dobré, tak ako som už citovala delegáta, rovnako sa vyjadrila aj TD pani Mondy z Egypta, takže som bola veľmi rada. Neostalo iba pri slovách, hodnotenie na papieri bolo tiež veľmi príjemne čitateľné, VG (99) a VG (98).

A je po turnaji. Zápis, rýchla sprcha, v hale bolo znovu tak okolo tých 30-32ᵒ C a uniforma navodila stav malej sauny, potom štandardne okolo 23:30 príchod na večeru v obligátnej volejbalovej-pizzerii. Tam sme sa rozlúčili s naším best-of-the-best najlepším rezervným rozhodcom Danielom Rapisardom, ktorý sa ponáhľal domov, keďže to mal nejaký ten „kúsok“ autom a dnes na obed už letel na svoj Grand Prix turnaj do Poľska, ale už ako rozhodca. Pomohol nám markantne, nakoľko taliansky systém organizácie turnaja bol síce fajn, veselý, ale nevedeli sme, kto má čo na starosti, aj keď zoznam organizačného výboru bol pekne dlhý... takže všetko riešil Daniele. Má našu nehynúcu vďaku, v rovnakej miere i za poskytovanie prekladov a asistencie pri každodennom stravovaní, keďže angličtina sa tam v menu vyskytovala skutočne veľmi poriedko a nedá mi nespomenúť aj jeho taliansku náturu – dobrovoľného a úspešného teamového hráča a zabávača. Pevne verím, že sa mi prihodí nejaká európska (alebo aj mimoeurópska) delegácie v jeho spoločnosti... už dávno som sa tak nezabavila.

Svoj prvý vážny FIVB výjazd (nerátam európsku kvalifikáciu FIVB World Grand Prix v Cagliari, tiež v ITA, tá bola pod hlavičkou CEV-u) absolvovaný – ako sa hovorieva – bez straty korunky, a unavená, ale spokojná (aj keď vždy je čo zlepšovať a pripomienky sa našli) kráčam v ústrety svojej „novej“ rozhodcovskej budúcnosti. S veľkou vďačnosťou voči mojim rozhodcovským učiteľom – priateľom a vzorom súčasne!

Dúfam, že sa čitatelia priveľmi nenudili. Realita je vždy zaujímavejšia aj zábavnejšia, ale hádam som priblížila domácej volejbalovo-rozhodcovskej rodinke, ako sa žije na takých turnajoch.

Pekný horúci pondelok,  na letiskách aj v lietadlách našťastie fungujú klímy.

Danica

PS (už úspešne z domu): aj napriek pripravenosti na neočakávané zmeny na talianskych letiskách ma letisko v Ríme zase raz úspešne prekvapilo: 10 minút pred boarding time som – sediac pri overovanej gate B07 – zistila, že gate pre Viedeň zase raz zmenili... takže behom k najbližšiemu monitoru a následne behom na gate C13. Liedadlo som stihla, dokonca som ešte chvíľu čakala na gate, aspoň ma prešla zlosť.

A vo Viedni, aby toho nebolo málo, mala zase Slovak Lines maškarný – do Bratislavy som sa viezla v Postbus-e, ktorý bral aj zákazníkov Slovak Lines. No nech sa páči.

Fotogaléria

OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_02.jpg OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_03.jpg OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_04.jpg OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_05.jpg OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_01.jpg OBRÁZOK: WGP_Danica_2013_06.jpg