Asociácia volejbalových rozhodcov, Slovensko


DiskusiaVýklad pravidielBlokovanie

Michal Hlaváč pred 4 rokmi

Michal Hlaváč
Blokovanie

Pekný deň prajem. Ja by som mal dotaz na činnosť blokov. V pravidlách je jasne napísané, že blokovať može predný hráč aj v súperovom priestore za sieťou pokiaľ neovplyvňuje nahrávača alebo zahrá loptu až po uskutočnení útočného úderu. Ako je to však brané pri druhej lopte v hre keď nie je zrejmé či nahrávač loptu prehadzuje alebo nahráva a blokár loptu zasiahne už u súpera.Stáva sa to pri zlom príme. Pri klasickom útoku na tri a normálnom smeči mi je jasné že po smeči blokár loptu može zasiahnuť u súpera. A ešte jedna otázka. Ako sa posudzuje situácia keď po podaní a nepodarenom príme letí prvá lopta smerom k súperovi a jeho útoční hráči zablokujú loptu viditeľne v súperovom priestore za sieťou. Ďakujem

Odpovedať

Juraj Mokrý pred 4 rokmi

Juraj Mokrý

Dobrý deň, v prípade odbitia prvej alebo druhej lopty družstvom A (označujem pre ľahšiu identifikáciu) a následného bloku družstva B v priestore súpera (A) musí rozhodca posúdiť, či lopta po prvom odbití (prijímajúci hráč A), resp. po druhom odbití (nahrávač A) smeruje na stranu súpera (B) – len v takom prípade ju môže súper družstva B blokovať aj v priestore družstva A nad sieťou. Ak lopta po prvom alebo druhom odbití nesmeruje na stranu družstva B, nemožno to považovať za útočný úder, a teda nie je možné takúto loptu ani blokovať. Výnimkou z vyššie uvedeného je situácia, kedy letí lopta po prvom alebo druhom odbití družstva A smerom na stranu družstva B, ale v blízkosti je ďalší hráč družstva A, ktorý ju môže odohrať – v takom prípade ide o chybu blokujúceho hráča družstva B. Príkladom môže byť prihrávka po prvom odbití smerujúca jasne na stranu súpera (družstva B), ale nahrávač družstva A vyskočí a vo svojom hracom priestore ju ide odohrať – keby sa takejto lopty dotkol blokujúci hráč v priestore družstva A pred alebo počas nahrávky, ide o chybu bloku. Po odbití nahrávača (druhom odbití) je potrebné posúdiť smer, ktorým lopta letí – ak letí na stranu súpera, je možné ju zablokovať aj v priestore družstva A. Ak neletí na stranu súpera a dôjde ku jej zablokovaniu, ide opäť o chybu bloku. Po treťom odbití družstva A je možné blokovať v priestore súpera aj loptu, ktorá nesmeruje na stranu družstva B. K druhej otázke – ak lopta po prvom alebo druhom odbití letí na stranu družstva B a „útočiaci“ hráči družstva A sa jej dotknú v priestore súpera, ide o chybu útočiacich hráčov – hranie v priestore súpera. Niektoré videosekvencie k posudzovaniu takýchto situácií je možné nájsť tu: Multimedia Teaching Material for Referees

Odpovedať

Adam Lipt pred 4 rokmi

 Adam Lipt

Dobrý deň, chcem sa spýtať ako sa posudzuje takáto situácia: Prijímajúce družstvo (A) pokazilo príjem a lopta letí ponad sieť do súperovho poľa (B). Hráč dr.B vyskočí a lotu v súlade s pravidlami che odbiť späť. Avšak jeho „smeč“ skončí v páske – v sieti, ale loptu ešte raz zahrá – ako po bloku. Ako sa považuje úder hráča dr.B, keď herná činnosť jednotlivca bol smeč, ale podľa pravidiel išlo o blok, keďže: „Blokovanie je činnosť hráčov v tesnej blizkosti siete a nad úrovňou siete s cieľom narušiť dráhu letu lopty ktorá smeruje zo súperovho poľa … (14.1.1) " čiže nie je dôležitá HCJ, nikde nie je napísané akým spôsobom sa má "blok“ vykonať, či dvomi rukami, jednou rukou, smečom a podobne… Otázka: mohol po takomto udere lopty do siete hrať a odbiť loptu ešte raz ten istý hráč? Ďakujem za odpoveď a vysvetlenie pravidla. S pozdravom Adam

Odpovedať

Juraj Mokrý pred 4 rokmi

Juraj Mokrý

Dobrý deň, v definíciu bloku je dôležitá aj časť „s cieľom narušiť dráhu letu lopty“ – čo pri popisovanej situácii – smeči – nebolo. Preto sa takto popísaná situácia posudzuje ako prvé odbitie (a zároveň útočný úder, ktorý nebol dokončený), t.j. po odrazení od pásky ďalší dotyk toho istého hráča už nie je povolený. (V prípade, že by išlo o blokovanie, hoci aj jednou rukou, mohol by takúto loptu od pásky ešte raz zahrať.) Pri výklade sa vychádza aj z určitej analógie pri posudzovaní inej situácie: nie je povolené „zasmečovať“ loptu v priestore súpera nad sieťou, hoci blok je v priestore súpera po súperovom útočnom údere povolený. Refereeing guidelines and instructions, page 9, ods. 3: If one of the blockers puts his/her hands beyond the net and hits the ball instead of making a blocking action, it is a fault (the expression ‘beyond the net’ means reaching the hands over the net into the opponent’s space).

Odpovedať

Adam Lipt pred 4 rokmi

 Adam Lipt

Dakujem za odpoveď. Pokusim sa situáciu lepšie objasniť. Lopta išla z polľa A do poľa B, takže hráč B išiel narušiť dráhu lopty, čiže v súlade s pravidlami o bloku. Loptu hral v tesnej blizkosti siete a nad úrovňou siete už vo svojom hracom priestore, teda už na svojej strane (B) – bez presahu. To opäť vyhovuje tomu, že podla pravidiel to bol blok. Takže aj keď to bol „fyzicky“ smeč, podla pravidiel to bol blok: „s cieľom narušiť dráhu letu lopty zo súperovho poľa A do poľa B“ ako aj: „v tesnej blizkosti siete a nad úrovňou siete“. Takže to podla mňa nie je prvý dotyk ale blok, čiže lopta ktorá následne skončila v sieti mohol ešte hrať ten istý hráč. Alebo som niečo nepochopil? Prosím o kokrétne pravidlo ktoré hráč porušil a prečo – detailnejšie vysvetlenie. Ďakujem a prajem veľa šťastia v Novom roku 2014. Adam

Odpovedať

Odpoveď zrušiť odpoveď



Môžete použiť Texy! syntax. HTML značky nie sú povolené. Príklad povolenej syntaxe: "text odkazu":odkaz, **tučno**, *kurzíva*, `code`. Vaše IP adresa bude zaznamenaná.

Adam Lipt pred 4 rokmi

 Adam Lipt

Juraj, veď práve že ten smečujúci hráč smečoval loptu ktorá prichádzala zo strany súpera, takže narušoval jednoznačne dráhu letu lopty zo súperovho poľa v súlade s pravidlom o blokovaní… takže to môže byť považované za blok takýto smeč a môže tento hráč hrať 2. krát ako po klasickom bloku (samovykrytie)? Alebo ak nie, prečo? Čo hovoria pravidlá lebo spomínaná podmienka bola v poriadku? (definícia bloku je dôležitá aj časť „s cieľom narušiť dráhu letu lopty“ – čo pri popisovanej situácii – smeči – BOLO splnené) Ďakujem za vysvetlenie Adam

Odpovedať

Juraj Mokrý pred 4 rokmi

Juraj Mokrý

Ak takúto situáciu posúdi rozhodca ako narušenie dráhy letu lopty ako píšeš, a je to v tesnej blízkosti siete, ide o blok a následne je možné prvé odbitie družstva.

Odpovedať

Užívateľ

Zabudnuté heslo

Neprehliadnite

Facebook

Partneri

Logo: SVF Logo: MEVZA Logo: CEV Logo: FIVB Logo: volley-country Logo: Volejbal.sk

Staré stránky

Prejdite na staré stránky AVR.


Hlavné menu:
Vyhľadávanie: